יום שלישי, 24 באפריל 2012

למידה שיתופית אינטרדיסציפלינרית (בין תחומית) המקדמת חשיבה וקשר קהילתי


בכתיבה משותפת של סיפור מקום, באמצעות אתר מפות טופוגרפי שיתופי "עמוד ענן" מתרחש תהליך מדהים.
בתי הספר קשת יונתן  ותומר בבית שאן ובית ספר אלחכמה בטובא זנגריה נחשפו לתהליך והחלו ליישמו.
כתיבת סיפור מקום, זו משימה מעניינת ומאתגרת המביאה לסינרגיה, כי התוצר הוא רב מסה"כ  הידע של אוסף הפרטים בקבוצה, זה מעורר הדהוד של המידע, רעיון מוליד רעיון. מבחינה ערכית מתחזק החיבור בין השותפים לבין עצמם ובינם לבין המקום.
הערך המוסף החינוכי: למידה פעילה תוך השפעה על הסביבה. יישום הפיכת מידע לידע אישי וקהילתי, מידע רלוונטי אישי לידע ארצי לטובת הקהילה, למידת מפה, חינוך לשוני כתיבת תיאור,
דבר המאפשר חווית שיא לימודית. דרך מגוונת ומושכת לנושאי לימוד: הישוב שלי, שורשים בפרט ולימודי מולדת בכלל, להכנות לפני טיולים ולסיכומם והוספת ידע אישי לשעורי מולדת וגאוגרפיה.
להצלחת המשימה יש להרשם באתר  "עמוד ענן "
ולהצטייד ב:
קו אינטרנט מהיר, מחשב, סורק, מצלמה, מפות האזור, ספרי מידע גאוגרפי, מדריכי טיולים ואתרים באזור, תמונות ישנות של הישוב והאזור, אגדות מקום וסיפורי ילדות.
המשימה מיועדת לקבוצת תלמידים בשיתוף מורים ,הורים, משפחה...
מאתרים במפה אילמת את היישוב הרלוונטי,  נקודות עניין באזור המגורים, לומדים על המקום הנבחר וומוסיפים מידע  במפה.
אופן הפעילות:
חושפים את התלמידים למפות מתקופות שונות ועורכים השוואה ביניהן במטרה לזהות                דמיון ושוני. מתוך ההבדלים בין המפות (מזמנים שונים) בוחנים את התפתחותן. מציגים לתלמידים את האתר "עמוד ענן" לגבי הישוב שלהם.
שואלים אותם: איזה מקומות שמכירים באזור, מצוינים במפה ואיזה לא מצוינים במפה?, איזה מקומות היו רוצים להוסיף למפה לו יכלו?

לוכדים את המפה (לפני עבודת התלמידים) של האזור בקובץ מחשב ושומרים כביסליין (נקודת מוצא של התהליך) תלמידים בוחרים מקומות אותם מבקשים להוסיף למפה ומתחילים ללמוד את תהליך ההצטרפות ל"עמוד ענן", מה עליהם להכין, איזה מידע לאסוף לקראת הוספת אתר למפה וכיצד מבצעים את הפרוצדורה.
מתארגנים לקבוצות לפי אתרים כל תלמיד מציג את המידע שאסף מתעדים את כל המידע
.
יוצאים לשטח מתרשמים ומצלמים מראיינים תושבים וגם לוקחים קטעי וידאו.
כל קבוצה מעבדת את המידע שלה למצגת ולתקציר מאוייר.
הקבוצות נפגשות וכל קבוצה מציגה תוצריה, מקבלת משוב מתקנת ומשפרת.
כל קבוצה נכנסת לאתר, מוסיפה את האתר שלה כולל לפחות: תקציר, תמונה, מיפתוח וקישור.
מסיימים ביום שיא עם ההורים ונציגי הישוב, מציגים תערוכה ואת האתר לפני ואחרי ותלמידים מספרים על התהליך.
                
כתב: שולטי רגב - shulti@tzafonet.org.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה