יום חמישי, 21 ביוני 2012

חידון מידעני מקוון בנושא "עבר מצמיח עתיד" בטבריה

חידון מידעני מקוון ראשון בטבריה בנושא "עבר מצמיח עתיד" - מורשת הבנייה , אדריכלות , וארכיאולוגיה התקיים ביום ראשון ה 10.6. בחידון השתתפו כ-150 תלמידים מכל בתי הספר היסודיים בטבריה. בכל בית ספר נבחרו תלמידים מכיתות ד', שישבו ליד מחשבים ניידים ופתרו את החידות . שאר התלמידים צפו עם המורים בחידון בכיתותיהם, וסייעו לנבחרת הבית ספרית.
בשלבי הכנת החידון שולבו רכזי התקשוב ומורי כיתות ד', נערכו שני מפגש הכנה. בראשון הוצג  הרציונל לחידון, ניתן הסבר על ההכנות הנדרשת ונערך דיון  לקביעת דרכי  ההתארגנות בתוך בתי הספר . במפגש שני תרגלו רכזי התקשוב ומורי כיתות ד' שימוש במערכת הלמידה מרחוק.
ביום החידון, הוקם  מרכז השליטה בפסג"ה  בטבריה. באמצעות מערכת "למידה מרחוק", ממנו שודרה חידה בכל חצי שעה ובהמשך שודרו גם רמזים לפתרון החידות. מערכת זו אפשרה לבתי הספר להיות בקשר רציף עם מרכז השליטה, להעביר פתקים , לשאול שאלות ולקבל תשובה מידית  לכל בעיה. החידון כלל שלושה כתבי חידה, האחד בנושא בתי כנסת, השני בנושא מבנים ושכונות ובשלישי קבלו מצגת עם תמונות של מבנים בעיר ,  אותם היה על התלמידים לזהות. במקביל הועלו כתבי החידה  גם לאתר החידון https://sites.google.com/a/tzafonet.org.il/tiberias/), ופורסמו בו טופסי גוגל דוקס ( Google Docs ) עם שאלות  ומקום לכתיבת תשובות . ברגע שנתקבלו התשובות הן הועברו לצוות של בודקים שנתן משוב מיידי לבתי הספר .
בהמשך לחידון המקוון הועלתה לאתר החידון חידה קהילתית עליה יכולים כל תלמידי כיתות ד' לענות בסיוע הוריהם, סביהם או כל מי שימצאו לנכון במשך כשבוע מהחידון.
בסיום החידון נתבקשו כל בתי הספר לתת מספר מילים לסכום בעזרת מערכת הלמידה מרחוק, ממילים אלו ניתן היה ללמוד על ההתלהבות של בתלמידים וצוותי ההוראה שליוו את החידון. באחד מבתי הספר  צורפו לחידון גם סבא וסבתא שפתרו יחד עם נבחרת התלמידים את החידון. מתוך  הדברים שכתבו המורים בטופס המשוב: 
"התלמידים היו נרגשים מאוד, זוהי להם הפעם ראשונה שהם נחשפים לשיעור אינטרנטי מקוון. הם נחשפו לשאלות אתגריות שהצריכו שליטה במיומנויות מחשב , הפקת ידע מתוך המחשב ועיבודו לתשובות קצרות וענייניות. אין ספק שהתלמידים  היום היו שותפים לחוויה לימודית מסוג לא שגרתי. מקווה שנצליח להרחיב דרך זו של לימוד גם לתחומי לימוד נוספים."
" ההתלהבות הייתה גדולה, שמחה ענקית ברגעי הניקוד, לראות את התלמידים שולטים במיומנויות המחשב ומלאי חיים על הפעילות החדשה במערכת ,על העניין הסקרנות ושיתוף"
"התלמידים ציפו ליום זה היו מוכנים לאחר שלמדו בכיתותיהם את הנושא. במהלך השבועות שקדמו לחידון התלמידים התנסו בחיפוש מקורות מידע בקריאה וסיכום באמצעות המחשב. התלמידים הגיעו היום לבית הספר מי לכיתת האם ומי לקבוצה שנבחרה לעבוד איתי (רכזת התקשוב)היתה התרגשות באוויר וברגע שראו את החידות החל חיפוש במקורות מידע כאשר במקביל תלמידים מכיתות האם שגילו תשובות באו בריצה והביאו פתרונות כדי לעזור לחבריהם לאחר פרסום  התוצאות  היתה שמחה וצהלה גם בקרב המורים היה שיתוף פעולה וחוויה משותפת."
הוסיפה וכתבה רכזת התקשוב –
"נקודות נוספות:
א.איך עושים שכל כיתה תחווה חוויה כזו?
ב.איך ממשיכים לשלב את התקשוב ב"עבר מצמיח עתיד" ?
ג.איך דואגים להפחית את הבעיות הטכניות המתעוררות עדיין בכל יום?
להקפיד להמשיך את תהליך הטמעת התקשוב כי אי אפשר בשנה אחת לחולל מהפכה כלל בית ספרית וכלל יישובית וזו אכן מהפכה!!"

לסכום ניתן לאמור כי יום פעילות כזה יצרה שיתופיות בין תלמידים בעיר הלומדים את אותו הנושא, העלה את גאוות התלמידים ותחושת השייכות לעיר בעלת מורשת מפוארת, ושיפר כישורים מידעניים הנחוצים לתלמידים במאה ה-21. בנוסף נוצרה הזדמנות לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות העומדות לרשות מערכת החינוך בזכות הצטרפותה של טבריה לתוכנית התקשוב הלאומית.

                                                          בית ספר נעם – עם סבא וסבתא




נצח ישראל


מרכז השליטה בפסג"ה טבריה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה