יום שבת, 9 ביוני 2012

פעילות ה"העפלה "– כתה ג' בי"ס יסודי שק"ד שדה אליהו – המורה נטע גוטליב



במסגרת ההדרכה שלי בבתי ספר במחוז הגעתי לבית ספר יסודי שק"ד בשדה אליהו ליד בית שאן. לצד הטיפול בעיצוב אתר בית הספר והעמדתו על כנו, החלטתי להיות מעורב הרבה יותר גם בצד הפדגוגי. חלק מסביבות המתוקשבות שיצרנו קיבלו ביטוי במאמרים קודמים בכתבנט-צפונט. מאחר וחליתי, נבצר ממני להמשיך להיות מעורב בהעמקת התקשוב בבית הספר, אך זה לא שקט על שמריו. מורדית, רכזת התקשוב נודע לי שבכיתה ג' של המורה נטע גוטליב נערכה 

פעילות מתוקשבת ומבורכת בנושא ה"העפלה".

כבר מהרגע הראשון נפעמתי. הפעילות הזו מדורגת מרמת חשיבה מסדר נמוך ועד לרמת חשיבה מסדר גבוה, בטפסים ובמצגת משותפת המערבים את התלמידים בלמידה פעילה.
לצורך חשיפה בכתבנט-צפונט ראיינתי בשיחת ועידה בגוגל-צ'אט את המורה ואת רכזת התקשוב ולהלן עיקרי הדברים שלהן.
העפלה היא נושא שנלמד בכיתה ג', שבשיאו אנחנו גם נוסעים לביקור במחנה המעצר בעתלית. חשבנו בצוות של המורות איך לבנות את הנושא בצורה חווייתית לתלמידים. לתקשוב יש ערך מוסף וחשבנו איך לנצל את הכלי הזה בצורה טובה, שתשמש את הצרכים הלימודיים שלנו בשכבת כיתות ג'. בשנים קודמות גם לימדנו את הנושא בצורה מקוונת, אבל אחרת. העלינו לאתר סרטונים, שממחישים את הנושא. השלב הבא היה כתיבת תעודת זהות לאניית מעפילים בוורד. זה מה שאנחנו עושים כבר כמה שנים. התקשוב אפשר להוסיף לנושא טקסטים חזותיים, עדויות של מעפילים. הילדים שיתפו את ההורים בבית באמצעות האתר.
השנה חל שינוי. הלימוד על שימוש בכלי הווב-2 משך אותנו ורצינו משהו אחר. מתקדם יותר, לא מה שעשינו כל השנים. עבודה שיתופית כמו זאת של הפקת תעודת זהות לאניית מעפילים, מלמדת את הילדים משהו אחר. גישה אחרת, חדשנית יותר ממה שהם היו רגילים לה כל השנים. למידה בשיתוף מאפשרת לתלמידים לראות מה תלמידים אחרים עשו וללמוד מהם. בשנים הקודמות כשכל ילד הכין תעודת זהות על אניית מעפילים כל אחד היה מרוכז בעבודה שלו. למידת עמיתים או-ליין, הייתה רק אם אנחנו יזמנו אותה לאחר מעשה. גם תגובת המורה הייתה מגיעה לתלמיד עצמו מבלי שזה ייחשף לכלל.
פעילות כזו, כמו שבנינו, מאפשרת לתלמידים להיות מעורבים בכל שלב של הלמידה. הם יכולים להתערב בהליך הפקת המידע, להגיב לחבריהם במהלך התהליך וללמוד מהם. בשונה משנים קודמות בהן האתר היווה מעין "לוח מידע", השנה הוא מקום בו מתרחשת הלמידה עצמה.

תודה לוורדית ולנטע על עשייתן הברוכה.

ועכשיו ממני – טיפים להצלחה:

  • דיונים ושיח ברשת: לכל מצגת יש ממשק הוספה של תגובות. עשו בו שימוש בתבונה, כדי לתת לכל המשתתפים בהפקת המצגת במה לטיוב תהליך הלמידה, להנחלת הרגלים של שיח ברשת, לחינוך לערכים של כתיבה מנומסת ולשמירה על דרכי נועם. 
  • הוספת הערה: כל משתתף במצגת יכול להוסיף הערה ליד מילה מסומנת. עשו בזה שימוש גם בהערכה מעצבת ללא מתן ציונים. השתמשו במילים כגון "אם תכתוב כך תוכל להגיע לכך" או מצאו דרך לשבח את התלמיד. אני מאמין כי פעם אחת של מתן חיזוק חיובי תביא לפעמים רבות נוספות של מוטיבציה ללמידה ולדיון מעמיק יותר. 
  • טפסים: במשימה אנו רואים דירוג של השאלות מדרכי חשיבה מסדר נמוך כגון שאלות על הטקסט עצמו ו/או על מדיות נוספות אליהן נחשפו התלמידים, ועד למשימות כתיבת מכתב או יומן מסע. תוצאות הטפסים הן לעיני המורה בלבד! בכיתה עם המקרן כדאי לחשוף את התוצאות, לדון בהן, ולהשביח את השפה בה הם כותבים תוך דיון כיתתי. 
  • זמן: כדאי לתחום בזמן את המענה לטפסים כך יהיה ניתן להריץ את התהליך באופן מוגדר. משימות מסוג זה ראוי שתופענה בראש אתר הכיתה כך ניתן להרוויח גם את התעניינות ההורים ושאר הגולשים לאתר. 
  • גיבוי: בראיון עם המורות הוזכרה בעיה של שיבושים הנערכים על ידי תלמידים שלא בזדון במצגות משותפות. הצעתי, צרו עותק של המצגות בכל יום, כך תוכלו לשמור את התהליך בהתהוותו למעקב מצד אחד וליצור גיבוי מהצד השני. 
ראו בלמידה המתוקשבת תהליך למידה ארוך, ספירלי ומתמשך.
ככזה, הערך המוסף שלו יהיה רב ביותר בעתיד.


כתב - אילן בר-שלום - מדריך בתי ספר מחוזי - ilan@tzafonet.org.il
לאחר ראיון בצ'אט עם:

נטע גוטליב - מחנכת כתה ג'3 - netaenrt@gmail.com
ורדית פרידמן - מרכזת תקשוב בית ספר - vardit8@gmail.com



6 תגובות:

  1. אילן שלום:
    כרנו את הכתבה שלחה שמחנו מאד תודה מלאכי החמוד ויאיר החומד

    השבמחק
  2. תודה אילן על שפירסמת את הכתבה,היה כיף לשמוע שפירסמת דף על העבודה שלנו



    נוה זיו ועומר שירי

    השבמחק
  3. אילן שלום,
    קראנו את הכתבה בפני התלמידים וכעת הם יכתבו לך תגובה שלהם.
    ורדית.

    השבמחק
  4. שלום אילן: קראנו את הכתבה והיא היתה יפה מאוד מתן שמחון.

    השבמחק
  5. שלום אילן ראינו את מה שכתבתה זה יפה מאוד






    בניה ועומר

    השבמחק
  6. לאילן שלום : תודה על הכתבה היפה.






    כתבו אביב ותבור.

    השבמחק