יום שבת, 7 ביולי 2012

"אני גאה להיות עפולאי" - למידה שיתופית מתוקשבת



    "כשמשתפים פעולה כל אחד תורם את הידע שלו ואת הכישרון שלו. לקבוצה יש יותר כוח מאשר לכל אחד מחבריה. החיים בקבוצה מאפשרים לנו לעשות דברים שלא היינו מצלחים לעשות לבד"...            מתוך לחיות יחד בישראל ג' ע"מ 14.                                
רציונל: העצמת ההוראה על ידי שיתוף בידע באמצעים טכנולוגים.
בהובלת למידה שיתופית בעיר עפולה, ראיתי לנכון לשתף את המורים בשלבי החשיבה, ובחירת הנושא הלימודי מתוך תכנית הלימודים. שיתוף רכזים ומורים בשלבי החשיבה יוצרת הנעה חיובית של המורים לשיתוף פעולה בעשיה.
בסדנה שנערכה לרכזי התקשוב הבית ספרים. העלו המורים את רעיונותיהם בטופס דוקס משותף על פי הסעיפים: הנושא הנבחר / מתאים לכיתות / האם קיים בתוכנית הלימודים? אם כן היכן? / חומרים קיימים ברשת האינטרנט / כלים טכנולוגיים להכנת תוצרים וליום השיא. ושיח עמיתים אודות למידה שיתופית מהשנה שעברה. מה לשמר ומה לשפר.
  הנושא הראשוני ללמידה השיתופית הוחלף בעקבות הקשבה לרכזים. אשר בחרו בלימוד מולדת לכיתה ד'. "עפולה עירי" וכך הצטרפנו לפרויקט עירוני של למידה אודות מקומות הסטורים בעיר עפולה בשיתוף וועד הורים, עירייה ואנשי "ידיד לחינוך" שספרו לילדים אודות האתרים ההיסטוריים.
  לאחר איתור כל בעלי התפקידים בבית הספר. רכזי תקשוב בית ספרים. מחנכות כיתה ד' מורים המלמדים מולדת בכיתה ד'. מורים המלמדים מיומנויות מחשב ( מצוות בית הספר או מתכניות העשרה) . שותפו כולם במידע שוטף ובתהליכי התפתחות הפרויקט.
שלבי הלמידה המתוקשבת.
  הלמידה החלה בברכה מתוקשבת און ליין של ראש העיר דרך מערכת אי טיצ'ר. ל-10 בתי ספר ו 16 כיתות ד' בעיר שהתחברו לרשת. ראש העיר שהיה נרגש בחר ביתרונות המערכת ובמקום נאום הוא שוחח עם הכיתות והתלמידים. 
  כל בית ספר אסף מידע אודות אתר היסטורי בעיר, והחומרים רוכזו כמקור מידע לטובת הכלל במאגר מרכזי משותף.
  בעקבות למידה בכיתות יצקו התלמידים את ידיעותיהם לתוך מגוון של תבניות משחקים. ויצרו משחקים בנושא עפולה עירי.
  ביום השיא שמועדו הותאם למועד המשחק העירוני בישוב. ענו התלמידים על חידון מתוקשב, שיחקו במשחקים שיצרו תלמידיי בתי הספר השונים. והגיבו בטופס על חוויות הלמידה במגוון המשחקים. מצפייה בטופס תלמידים ממשיכים לשחק ולענות גם בחופשת הקיץ. 
מהקשבה למורים בשטח, והתנסות אישית בהובלת למידה שיתופית. אני יוצאת עם סל ובו תובנות. מה לשמר ומה ניתן לעשות בדרך שונה בשנה הבאה.
בברכה: טלי אזור 
רכזת אשכול תקשוב    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה