יום שני, 14 במאי 2012

השימוש בבלוג כסביבת למידה



בבית ספר "גליל" אנו מתנסים ביצירת פעילויות לימודיות מקוונות בתבניות של בלוגים המשמשים כסביבת למידה מלאה המהווה בסיס ללמידה ולהוראה. בפורטל בית הספר בנינו מספר פעילויות מקוונות המבוססות על תבנית של בלוג. (פעילויות אלה מתבססות על תבניות של "יומן למידה" של אתרי "סיסמא לכל תלמיד")
הערך המוסף של בלוג על פני סוג פעילויות מקוונות אחריות נובע מהיותו בעל ממשק מאד מזמין ונוח הן בכתיבת הפוסטים הן בכתיבת התגובות. למידה זו מעודדת דיאלוג בין התלמידים לצד עידוד למידה מעמיתים. התלמידים מאד נלהבים ואנו מגלים שגם תלמידים שבדרך למידה אחרת ממעטים לקחת חלק, כאן מתגלים כתלמידים פעילים ובעלי מוטיבציה גבוהה.
דוגמא לשלוש משימות מקוונות המבוססות על בלוג מתוך אתר בית הספר:
       1) בלוג כיתה ו' - בלוג ליצירת דיאלוג בנוגע לסוגיות שהתלמידים מעלים (יוצרת הפעילות: איילת רובינס) 
במסגרת מקצוע לימודי הנקרא "שפה ותרבות" עוסקים התלמידים בנושא "הקשרים שבינינו  - קשרי ערבים ויהודים בקהילה". כדי ליצור דיאלוג מתמשך בין הילדים, יצרה מחנכת הכיתה אילת רובינס בלוג ששימש בסיס לתהליך הלימודי. התלמידים התבקשו להעלות סוגיות שעולות מתוך הקשרים בין יהודים לערבים החיים בשכנות זה לצד זה במדינת ישראל. הם העלו שאלות קשות כגון: " האם הרושם הראשוני, אצל יהודים, או אצל ערבים, משפיע על הדעות הקדומות שיש ליהודים על ערבים ולערבים על יהודים?" או "מדוע לילדים יהודים יש דימוי שערבים תמיד זורקים אבנים או מכים?" או "הרבה פעמים ערבים לא מצליחים למצוא עבודה מכיוון שיהודים לפעמים לא מסכימים להעסיק ערבים. איך הגזענות משפיעה על אי העסקת הערבים?" כפי שניתן לראות התלמידים גם הגיבו לפוסטים של חבריהם, ביקשו לחדד שאלות או התייחסו לשאלות שכתבו.
   2)  בלוג כיתה ה'  - בלוג מלווה תהליך כתיבת עבודת חקר (יוצרות הפעילות: רותי גפר וח'ולוד טרביה)
כחלק משיעורי "שפה ותרבות" הילדים עוסקים בנושא "קשרים בין תרבויות בישראל". שבסופו עליהם לכתוב עבודת סיכום העוסקת בתרבות אחת. לשם כך נבנתה סביבת למידה המתבססת על בלוג שבו מתנהלת כל הלמידה. בבלוג יש "אזורים אישיים" שבהם כותבים התלמידים כתיבה רפלקטיבית ומתארים את התהליכים העוברים עליהם. ב"אזורים הזוגיים" מתנהלת כתיבת עבודת החקר נעשית כעבודה שיתופית (לרוב בזוגות). תהליך הלמידה מובנה מאד, בכל שלב מקבלים התלמידים הנחיות ברורות שעל פיהן הם עובדים בבלוג הזוגי ואילו מידי פעם מונחים לכתוב רפלקציה על תהליך הלמידה שלהם בבלוג האישי. לכל אורך התהליך מגיבים התלמידים מתייחסים וכותבים הערות לחבריהם.
    3) בלוג כיתה ד' – יומני קריאה והמלצות על ספרים (יוצרת הפעילות איילת רובינס)  
בבלוג יומני הקריאה כותבים התלמידים את יומני הקריאה שלהם. בשל העובדה שהכתיבה מתבצעת בבלוג, עליהם להיות מודעים לנמענים ולהפנות את כתיבתם לקוראים אחרים שיקראו את הטקסט ויוכלו להבין את עיקר הסיפור. הם מספרים על הדמויות המרכזיות בסיפור: כיצד הן מתוארות, מה אופיין ומה תפקידן בסיפור. הם משתפים את הקוראים בדעתם על הספר, מה היה בו שמצא חן בעיניהם ומה לא, ומדוע כדאי לילד/ה אחר/ת לקרוא ספר זה. על כל פוסט מגיבים התלמידים האחרים.

נכתב על ידי רותי גפר  goferut@gmail.com
מחנכת כיתה ורכזת תקשוב בבית הספר הדו לשוני "גליל"
מדריכת אשכול שלושה בתי ספר בעמק הירדן


תגובה 1:

  1. שלום רותי וצוות בית הספר הדו לשוני "גליל",
    הבטתי בעבודה שלכן ואכן דרך חדשה ומעניינת להפעלת תלמידיכם. הבלוגים בסיסמה חלקם סגורים כך שלפרסום זה מקשה על המעוניינים לראות את התהליך הלימודי. אני מציע לפתוח ולא לסגור. בעיון בכמה בלוגים שהיו כן פתוחים, חסרה לי הכוונת המורה. תלמידיכם אלופים בקישורים רלוונטיים שזה חשוב כשלעצמו אולם, מהי דעתם? מהי עמדתם? כיצד ידעו לערוך את הטיעון שלהם למשל אודות הסיבה לבחירה של סמל זה או אחר בבלוג אודות סמלים? אני מעריך כי זוהי רק תחילת הדרך ובהחלט חושב שהיא עוד לפניכם.

    השבמחק